Arbeidsrecht


Ontslagregeling gewijzigd vanwege invoering Wnra

Ontslagregeling gewijzigd vanwege invoering Wnra

Voor overheidswerkgevers in de zin van de Ambtenarenwet 2017 geldt vanaf 1 januari 2020 het ‘gewone’ arbeidsrecht. Hierdoor gelden andere ontslagregels bij verval van arbeidsplaatsen vanwege bedrijfseconomische omstandigheden, bijvoorbeeld bij een reorganisatie. Indien een overheidswerkgever tot een dergelijk ontslag wil overgaan, dient de werkgever het UWV (of een cao-ontslagcommissie zoals in de sector gemeenten) voorafgaand om toestemming voor ontslag te vragen. Het UWV (of de cao-commissie) toetst het ontslagverzoek aan de Ontslagregeling, die nadere regels geeft voor de beoordeling van de noodzaak van het verval van de arbeidsplaatsen en bepaalt welke werknemers kunnen worden ontslagen (afspiegelingsbeginsel). Om te voorkomen dat het UWV ook democratisch genomen besluiten kan toetsen, is de Ontslagregeling aangepast.   Lees meer >

Geen arbeid, wel loon

Geen arbeid, wel loon

Met ingang van 1 januari 2020 vervalt artikel 7:627 BW. Dit artikel bepaalde dat een werkgever geen loon verschuldigd is, als de werknemer geen arbeid verricht. De nieuwe hoofdregel luidt: geen arbeid, wel loon, tenzij het niet verrichten van arbeid voor rekening van de werknemer moet komen. Daarmee komt de bewijslast op de schouders van de werkgever te liggen. In dit blog sta ik stil bij de gevolgen van de nieuwe hoofdregel voor de werkgever.   Lees meer >

Vaststellingsovereenkomst en dwaling, hoe zat het ook alweer?

Vaststellingsovereenkomst en dwaling, hoe zat het ook alweer?

Het komt regelmatig voor dat overheidswerkgever en ambtenaar de voorwaarden van ontslag onderling proberen te regelen. Als partijen er uitkomen zullen de voorwaarden worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst.

De ambtelijke aanstelling is eenzijdig, waardoor het ontslag met een besluit volgend op de vaststellingsovereenkomst wordt geëffectueerd. Wat voor karakter heeft een dergelijke vaststellingsovereenkomst? En kan je de rechtmatigheid van het ontslagbesluit vervolgens laten toetsen? Deze vragen kwamen aan bod in de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van 12 september 2019. (meer…)

Valt Picnic c.s. onder de supermarkt-cao?

Valt Picnic c.s. onder de supermarkt-cao?

De Picnic-organisatie presenteert en profileert zich onder de naam Picnic als een online supermarkt waar consumenten via een app online producten kunnen bestellen, afrekenen en thuis laten bezorgen. Picnic exploiteert daarnaast geen fysieke winkels.

In een uitspraak van 3 december 2019 geeft de kantonrechter antwoord op de vraag of Picnic c.s. onder de werkingssfeer van de CAO voor het levensmiddelenbedrijf valt. (meer…)

Hulp bij berekenen transitievergoeding per 1 januari 2020

Hulp bij berekenen transitievergoeding per 1 januari 2020

Met de inwerkingtreding van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) wijzigt per 1 januari 2020 de berekeningsmethode van de transitievergoeding.

Op grond van de WAB ontstaat vanaf de eerste werkdag recht op een transitievergoeding. Voor de hoogte van de transitievergoeding wordt uitgegaan van het gehele dienstverband en wordt niet meer afgerond op halve jaren. De transitievergoeding bedraagt 1/3e maandsalaris per gewerkt jaar en een bedrag naar rato voor het overige gedeelte van het dienstverband of als het dienstverband korter dan een jaar heeft geduurd. De gunstigere transitievergoeding voor werknemers van 50 jaar of ouder vervalt, evenals de hogere transitievergoeding bij een dienstverband van langer dan 10 jaar.

Rekenhulp transitievergoeding

Wanneer de arbeidsovereenkomst van een werknemer op of na 1 januari 2020 wordt opgezegd of ontbonden, dan is de gewijzigde berekeningsmethode voor de transitievergoeding van toepassing. De Rijksoverheid heeft een nieuwe tool beschikbaar gesteld, die hulp biedt bij het maken van deze berekening. Deze tool is te vinden op www.rekenhulptransitievergoeding.nl